Freelancer IT: Cum sa iti faci un profil bun pe Upwork

La ce foloseste Upwork unui freelancer?

Upwork este cea mai mare platforma pentru proiecte si joburi remote, reunind peste 5 milioane de clienti si 18 milioane de candidati.  Deci foarte utila pentru un freelancer in cautare de munca. Adica asa, pe romaneste, faci un ban decent. Un profil cu feedback bun iti poate asigura un flux constant de proiecte si chiar sansa unor contracte pe termen lung. Platforma are si o divizie interna de Enterprise care selecteaza freelancerii de top pentru marile companii cu care lucreaza.

Daca te-ai decis sa devii freelancer – am explicat aici ce implica – Upwork este urmatorul pas logic, nu ca e singurul loc, dar e bun pentru inceput.

Nu, spre deosebire de Freelancer si Guru nu este dedicat exclusiv celor cu 5$/ora, desi minimul e 3$/ora. O sa mai intalnesti si concurenta pe preturi mici. Nu e ca si cum un client cu buget mic te-a angaja vreodata, oricum. Asa ca nu-ti bate capul ca exista si d-astia, 3 dolari dai, 3 face, data viitoare va angaja un freelancer mai scump. Dacia si Rolls Royce nu concureaza, nu?

Apropo de bani, Upwork te taxeaza 20% din primii 500$ pe care ii faci cu fiecare client. Dupa ce ai trecut de 500$, iti iau 10% din ce castigi, pana cand strangi 10.000$. Daca treci de aceasta suma cu acelasi client, iti iau doar 5%. E destul de mult, dar toti ne punem rata dorita + 10% la profil, asa ca tot clientul plateste. Daca nu esti platitor de TVA, il retin din taxa luata de ei, nu din toata suma. Daca ai un cod de platitor TVA, pune-l in sectiunea de settings.

Pntru pasionatii de istorie, Upwork a fost lansat in 2015, cand fostul site de joburi de freelanceri Elance, a cumparat principalul concurent, oDesk. Upwork este practic fostul oDesk, rebranduit si updatat. Ca fapt divers am facut parte ca project manager / product adviser din echipa de lansare, am lucrat intre 2013 si 2018 pentru ei. Si am fost pe Elance si oDesk din 2011. ( asa, sa ma laud 😛 )

Profilul de baza si profilurile aditionale

Partea cu mersul pe www.upwork.com si facut profilul initial e simpla. Alegi ca vrei sa lucrezi ca freelancer, completezi tot ce ai acolo la un minimum initial si gata. Sa pui poza, sa completezi CV-ul si sa scrii cateva randuri despre tine. Problema este sa te accepte, de cativa ani au un proces de filtrare la admiterea unui freelancer pe platforma.

Secretul consta in a alege o specializare din care nu au tone de oameni, gen marketing, SEO sau PHP. Asa ca daca-ti resping profilul, cand il resubmiti spre aprobare, pune alt framework, sau si alt limbaj pe care-l cunosti. Poti schimba oricum orice, oricand in profil inapoi, nu-ti bate capul.

Odata admis, incepe treaba serioasa cu facutul profilului. Daca nu-l faci foarte bine gandit si detaliat, mai bine renunti. Concurenta e destul de mare iar clientii stiu la ce sa se uite, dupa atatia ani. Deci, repet, nu il face din 5 randuri ca nu e Linkedin! Altfel nu o sa apari ok in rezultatele de cautare si nici nu te vor baga in seama cand aplici. Daca vrei sa iasa bine, investesti niste timp si urmezi ce am descris mai jos. E simplu.

Iti poti face un profil de baza si alte doua profiluri aditionale, daca ai alte specializari. Eu am, de exemplu cel de baza pe project management, iar celelalte doua pe Product management si Scrum master. Daca programezi si iOS si Android, de exemplu, poti face cate unul pentru fiecare, te va ajuta la search. Cand aplici pentru un job poti selecta cu care din ele aplici. Pe profilul general arata asa (all work e profilul de baza):

Profil Upwork Freelancer

Sa incepem cu cel de baza, unde pui principala ta specialitate. Ca si titlu, trebuie ceva care sa te ajute in cautari si sa te diferentieze. Asta din doar 70 de caractere, atata este limita. Nu incepe cu veteran, experienced, senior, ninja, Gandalf si d-astea, nu e Linkedin! Pune direct ce stii sa faci, sa te ajute la SEO-ul intern, si apoi bla bla-ul. Eu de exemplu am “Project Manager for Cloud, Mobile, Web Development – 9 years on Upwork”. Arata din start ce fac si ca fac de mult.

Daca nu-ti vin idei, uitatul la concurenta e mereu o idee buna! Nu trebuie sa fii original, totul s-a inventat deja. Vezi ce scrie la profilurile celor ce apar primii in cautari si fa ca Ponta, nu se supara nimeni. Ca sa faci asta, te duci sus la campul de Search si selectezi Talent din drop menu. Scrii php sau angular sau whatever, apar rezultatele, iar in stanga ai niste filtre din care sa alegi. Cu ele te joci sa selectezi ce freelanceri vrei.

Important!: Pe un profil pui o singura specializare, nu 200! Nu face ca baietii aia care-s WordPress Developer, UX/UI designer, Personal assistent si Network Architect! Daca esti asa polivalent alege top 3 skills din ce stii sa faci si pune cate unul pe fiecare profil. Daca stii asa multe ca nu-s de ajuns 3, da un mail la NASA, Upwork nu e pentru tine!

Pentru celealte doua profiluri alege urmatoarele doua niveluri de expertiza. Daca mai faci doar unul, sau niciunul nu e nicio problema, nu te penalizeaza cu nimic. Dar fiecare apare independent in search, e o sansa in plus sa te faci remarcat. Dar, repet, doar daca ai ce pune, nu le face doar sa fie!

Overview

Acum sa trecem la Overview, care este echivalentul sectiunii “About” din Linkedin. Da, partea aia unde scriu recruiterii cu 4 luni de experienta cat isi iubesc munca. Nu vrei sa faci asta pe Upwork, desigur. Overview este sansa ta sa te faci remarcat si invitat la un interview, pentru ca primele 2-3 randuri din el apar in cautari. Si se vad si in sistemul de management al candidatilor, daca aplici tu la un job.

De aceea acolo inghesui tot ce crezi ca poate impresiona un client. Nu trebuie sa-i dea lacrimile, doar sa te invite la un interviu, deci scrie cat mai concret si la subiect! Daca ai lucrat la o firma cunoscuta, pune-o acolo neaparat, eu am prins primii doi clienti la inceput pentru ca lucrasem la Electronic Arts si ei erau gameri, de exemplu. Nu se stie de unde sare iepurele, cineva care a lucrat la o firma cunoscuta, are deja o validare in mintea clientului.

Dupa acele 2 prime randuri pe care le folosesti ca si carlig, ai destul spatiu sa scrii ce stii sa faci, mai detaliat. Nu pune link-uri externe, Upwork traieste cu obsesia ca orice freelancer vrea sa ii pacaleasca si sa lucreze in afara platformei. Daca te prind, te zboara cat ai zice freelancer. Valabil pentru orice alt loc in profil.

Ca idee, eu am scris asa, la profilul meu de Product management:

profil Upwork

Portofolio

Urmatorul pas, este sectiunea de Portofoliu. O sectiune utila in special la inceput, cand nu ai niciun feedback pe platforma. Este bine sa treci cateva proiecte relevante acolo, orice crezi tu ca va convinge un potential client ca esti bun. Daca ai un brand in portofoliu si nimic vizual wow sa atraga atentia, pune logo-ul companiei. Dupa cum am mai spus, clientul te valideaza prin branduri.

In functie de ceea ce faci alege un template din cele oferite. Daca esti designer / arta glar un gallery o sa mearga. Foloseste Case Study daca ai venit cu ceva solutii bune la proiectele mai complicate. Nu merge sa povestesti acolo cum ai pus pluginuri pe WordPress. Clasic e scurt si la obiect, am facut am dres. Ia-l pe acesta daca nu e mare lucru de povestit.

Scrie la fiecare proiect cateva randuri, concis, clar, ce tehnologii s-au folosit, ce ai facut. Fara inflorituri dar si fara sa sune ca un SMS. Ai niste liste din care poti alege optiuni. Foarte important, sa completezi skillurile cu atentie, te ajuta la SEO-ul intern al platformei. Da, stiu cam plictisitor, dar, retine, cand nu ai absolut niciun feedback de la clienti inca, doar profilul “te vinde”. Daca nu e bine facut, o sa dureze mai mult pana te angajeaza cineva. Concurezi cu altii validati deja de platforma cu feedbackuri bune.

Skills

Sectiunile de Skills difera, intre profilul de baza si cele doua aditionale. La profilul de baza arata asa:

Freelancer remote Upwork skills

Alege frumos 10 skilluri care te reprezinta pentru profilul de baza, din lista lor. Recomand sa pui 7-8 strict pe skilluri tehnice. Patreaza una doua pentru management – daca e cazul – sau pentru metodologie. Poti pune Agile sau Jira, daca ai lucrat, sunt la moda. Repet, ca exemplu, modifica in functie de ceea ce faci tu si specificul meseriei.

La profilurile aditionale, sectiunea se numeste Skills & Expertise si arata asa:

Upwork profil freelancerAcelasi lucru ca dincolo, alege ceea ce ti se potriveste. Cu rabdare si bine gandit, de asta depind multe rezultate in cautari.

Sectiunea asta o sa o tratez intr-un articol separat. Iti permite sa faci un proiect cu 3 niveluri de preturi fixe. Daca vrei x, costa 100$, daca si y costa 200$ daca si z costa 300$. Alegi si durata. Am facut un proiect aici sa testez piata, nu m-a cautat nimeni pana acum. Dar e bun sa intelegi conceptul.
Catalogul este foarte util pentru cei ce pot vinde avantajos proiecte cu cost fix. Un design, un CV de rescris, articole despre diverse 2 pluginuri la un Shopify, etc. Practic, este raspunsul Upwork la concurenta celor de la Fiverr. Baietii aia au proiecte clar determinate, pe preturi mici. Asa de mici ca Fiverr vine de la five, atata costau initial. Personal nu am inteles amenintarea, da ideea unui catalog cu oferte de proiecte nu e rea deloc.

Sectiunile de Certifications si Testimonials sunt destul de clare. La prima pui certificarile si la a doua ceri o recomandare de la cineva, ca pe Linkedin. Certificarile ajuta, asta cu recomandarile nu e de mare importanta. Daca nu ai cui cere sau nu te poate recomanda cineva cu adevarat important, nu-ti bate capul cu ea.

Employment history

Aici e o idee foarte buna sa-ti faci un rezumat al CV-ului. Unde ai lucrat, ce ai facut. Dandy, relaxat cateva randuri la fiecare, cat sa-si faca clientul o parere. Foarte util sa ii dai nitica substanta profilului si sa arati ca ai experienta in ceea ce faci. Nu iti scrie viata, ca pe Linkedin, astia pe aici nu prea stau sa citeasca romane.

Ce pret sa cer pe ora ca freelancer incepator?

Intrebarea de 100 de puncte, desigur. Nu exista o reteta de succes, doar una orientativa. Te uiti cat cer cei ca tine , fara experienta pe Upwork, in domeniul  tau. Cu ei concurezi.  Ca sa ai si un reper clar, vezi cat cer si cei ce au deja proiecte luate. Sa te uiti si cat au lucrat in domeniu si ce au facut, sa stii cu ce te compari.
Si pui $/h in profil in functie de asta. Nu mult mai mult decat se cere in medie, sa nu te ia de muncitor pe putin clientii. Dupa 2-3 proiecte, maresti frumos pretul, ca acum ai validare de la clienti, increderea angajatorului creste.

Ca de obicei, o sa updatez articolul cand apar noutati. Daca ai nelamuriri nu ezita sa intrebi in comentarii. Succes!

(Visited 1,523 times, 1 visits today)

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *